روابط سیاسی و فرهنگی دولت صفویه با دولت های شیعه جنوب هند

پایان نامه
چکیده

چکیده: مرجع زمانی روابط سیاسی و فرهنگیِ بین دولت صفویه و دولت های شیعه جنوب هند به تاریخ بعد از هجوم مغول به جهان اسلام برمی گردد. دو عامل تجارت و مهاجرت که همواره موجب نزدیکی سیاسی و فرهنگی بین ایران و شبه قاره هند بود از ویژگی های خاص سه سده بعد از هجوم مغول است. تشکیل دولت بهمنی باعث ثبات سیاسی در جنوب شبه قاره هند گشت؛ این اتفاق باعث شد تا دو عامل تجارت و مهاجرت تأثیر بیشتری در جنوب هند به جای بگذارند. روابط شکل گرفته در طول مدت زمانی سه سده ی پس از هجوم مغول، با نزدیک شدن به تاریخ تشکیل دولت صفویه به نقطه اوج خود رسید. اما این روابط به زودی با تشکیل حکومت بابریان در شمال هند به آرامی تحت الشعاع قرار گرفت. اگر چه تشکیل دولت بابری از یک سو باعث گسترده و سیاسی شدن روابط بین ایران و دولت های جنوب هند گشت اما خواه ناخواه حساسیت بیش از اندازه دولت بابری را نیز به همراه آورد. از این رو دولت صفوی به درخواست این دولت ها باب مکاتبات را با دولت بابری باز نمود. حضور دول استعماری به خصوص پرتغال در اقیانوس هند و خلیج فارس و هم چنین مسأله قندهار نیز بر روابط بین صفویه و جنوب هند تأثیر گذاشت. با برطرف شدن عوامل تأثیر گذار بر روابط مذکور توسط شاه عباس کبیر این قطب شاهیان بودند که سهم بیشتری از روابط سیاسی و فرهنگی با دولت صفویه را به خود اختصاص دادند. در میان سه دولت شیعه جنوب هند، عادل شاهیان از دو دولت قطب شاهی و نظام شاهی در گرایش به تشیع پیش تازتر بودند هر چند اعتقادات مذهبی آنها از نقطه شروع تا انتها دچار تغییرات مکرّری گشت. دولت نظام شاهیان با تأخیر قابل توجهی نزدیک به چهار دهه، به همت شاه طاهر به تشیع گرویدند. پافشاری این دولت بر باورهای اعتقادی و نزدیکی آن به مرز های دولت بابری موجب شد تا زودتر از همسایگان شیعه مذهبش طعمه توسعه طلبی دولت بابری قرار گیرد. در این میان قطب شاهیان با حرکتی آهسته و پیوسته نسبت به دو دولت عادل شاهیان و نظام شاهیان،روابط نسبتاً آرام و کم مخاطره ای را پشت سر گذاشتند. توازن، تعادل و یا تقابل دو قدرت سیاسی صفویان و بابریان باعث تأثیر گذاری بر روابط دولت های شیعه جنوب هند با دولت صفوی می شد و در واقع مناسبات سیاسی و فرهنگی دولت های شیعه جنوب هند با صفویه تابع آن بود. رشد قدرت در حکومت بابری از نظم و ثبات بیشتری نسبت به صفویه برخوردار بود که علت نهایی سقوط دولت های شیعه جنوب هند را نیز باید در همین نکته جستجو کرد. این نوشتار به بررسی روابط سیاسی و فرهنگی دولت های شیعه جنوب هند با دولت صفویه می پردازد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

استعاره‌های دولت در فقه سیاسی معاصر شیعه

تفکر استعاری بدین معنی است که مجموعه ای از روابط ساختاری که معمولاً در یک حوزه شناخته شده و کاربرد دارد؛ در حوزه ای دیگر نیز اعتبار شود و به کار رود. استفاده از استعاره یکی از روش های آفرینش و خلاقیت در اندیشه سیاسی است و اندیشمندان مسلمان نیز از کاربست‌های استعاره در فقه و فلسفه سیاسی به طور مصرح یا ضمنی، استفاده کرده‌اند. استعاره‌های «عبد و مولی»، «وقف»، «قضا و محکمه» و نیز استعاره شبان، ر...

متن کامل

جامعه‌شناسی سیاسی عربستان: روابط دولت و نیروهای سیاسی- اجتماعی.

در این مقاله پس از طرح مباحث تئوریک مربوط به امکان و شکل تحلیل جامعۀ عربستان سعودی از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، به شکاف‌های فعال و غیرفعال دینی، مذهبی، سنت و مدرنیسم، طرفداری از حکومت یا مخالفت با آن و شکاف‌های نسلی و قبائلی در این کشور پرداخته خواهد شد. استدلال اصلی این مقاله بر آن است که به دلیل نبود بسترهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، در صورت فقدان بحرانی مهم و آن هم عمدتاً از خارج عربستا...

متن کامل

روابط علمای شیعه و دولت آل بویه

حکومت شیعه مذهب آل بویه که در سالهای 321-448 (ه - ق) در ایران و عراق توسط فرزندان بویه به نامهای علی، حسن و احمد بنیانگذاری شد یکی از مهمترین سلسله هایی است که ایران بعد از اسلام شاهد ظهور آن بوده است . تشکیل این دولت مقتدر شیعی در آغازین سالهای عصر غیبت و به هنگامی که بحران شدیدی بر جامعه شیعه حکمفرما بود برای شیعیان بسیار مفید و موثر واقع شد زیرا تسلط برخی دولتمردان این خاندان بر خلاف عباسی ا...

15 صفحه اول

استعاره های دولت در فقه سیاسی معاصر شیعه

تفکر استعاری بدین معنی است که مجموعه ای از روابط ساختاری که معمولاً در یک حوزه شناخته شده و کاربرد دارد؛ در حوزه ای دیگر نیز اعتبار شود و به کار رود. استفاده از استعاره یکی از روش های آفرینش و خلاقیت در اندیشه سیاسی است و اندیشمندان مسلمان نیز از کاربست های استعاره در فقه و فلسفه سیاسی به طور مصرح یا ضمنی، استفاده کرده اند. استعاره های «عبد و مولی»، «وقف»، «قضا و محکمه» و نیز استعاره شبان، راه، ...

متن کامل

روابط بازرگانی دولت صفویه با عثمانی از دورﮤ شاه صفی تا سقوط صفویان (1039تا1135ق/1629تا1722م)

روابط بازرگانی صفویه با عثمانی‌ در سیاست‌های این دو دولت پس از معاهدﮤ ذهاب تا سقوط صفویان نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد. قدمت این روابط بسیار بیشتر از آن بود که با ملاحظه‌های ایدئولوژیک و دشمنی‌های مقطعی به اساس آن خدشه وارد شود. بااین‌همه در روزگار حاکمیت صفویان و باتوجه به دشمنی‌های دولت‌های ایران و عثمانی، روابط بازرگانی که تابع وضعیت سیاسی بود، با چالش جدی روبه‌رو شد. هر دو دولت تلاش کردند از...

متن کامل

روابط خان نشین خیوه با دولت مرکزی ایران از سقوط صفویه تا مرگ نادرشاه )(

واحه خوارزم، با داشتن فرمانروایان بومی )موسوم به خوارزمشاهان( و بهرهمندی ازخودمختاری داخلی، از نظر سیاسی همیشه جزئی از ایران بوده ولی در آغاز قرن دهم به رغمدولت شیعی مسلک صفوی، تیرهای از اعقاب جوچی موسوم به عربشاهیان توانستند با تکیه برمیراث نیاکان، قدرت ایلیاتی، ریشهدار بودن مذهب تسنّن در خوارزم و تناسب آن زمینه مذهبیبا مذهب خود، بر خوارزم مسلط شده و خان نشین خیوه را پایهگذاری کنند. دولت صفوی ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023